Pyhän Franciscuksen jouluseimi


Greccion luostarissa on nykyään seiminäyttely, jonne on lähetetty 
toista sataa erilaista seimipienoismallia eri puolilta maailmaa.
Jouluseimen perinteen taustalla on Bethlehemin syntymäluola ja Italiassa oleva luolan kuvaus Santa Maria Maggioren kirkossa Roomassa.  Jouluseimen yleisen tradition aloitti kuitenkin pyhä Franciscus Assisilainen. 

Pyhä Franciscus oli ensimmäinen, joka halusi viettää joulua “oikean” seimen äärellä. Hänestä sai siis alkunsa kristillinen tapa: meillä on kodeissamme seimi, johon Kristus-lapsi asetetaan jouluyönä. Seimeä ympäröivät Maria, Joosef, härkä, aasi ja paimenet. Jotkut ovat asettaneet Itämaan tietäjätkin lahjoineen seimen äärelle, vaikka heidän aikansa on vasta Loppiaisena.  
Kaiken alkuna oli historiallinen tapaus Pyhän Franciscuksen elämästä. Tiedämme, että pyhä Franciscus halusi elämässään noudattaa Kristuksen esimerkkiä ja elämäntapaa.
Fonte Colombon luostari, Rieti, Italia.
Vuonna 1223 Franciscus järjesti joulunvieton, jollaista maailma ei ennen ollut nähnyt. Hänellä oli Grecciossa ystävä ja hyväntekijä, Messer Giovanni Vellita, joka oli lahjoittanut hänelle ja veljille asuttavaksi aivan Greccion kaupungin yläpuolelta metsäisen kallionkielekkeen. Tämän miehen Franciscus kutsui nyt Fonte Colombon luostariin ja sanoi: “Haluan viettää pyhää jouluyötä yhdessä sinun kanssasi. Ja kuulehan nyt, millaiseksi olen sen ajatellut: luostarin luota löydät kallionkolon ja siihen sinun on tehtävä heinillä täytetty seimi. Siellä on myös oltava härkä ja aasi aivan kuten Betlehemissä. Minä haluan tällä kertaa viettää oikeasti Jumalan Pojan maan päälle tulemista ja omin silmin nähdä, kuinka köyhänä ja surkeana Hän meidän tãhtemme sen halusi kokea.”

Greccion luostari
Giovanni Vellita toteutti kaiken Franciscuksen toiveen mukaisesti ja jouluyönä, keskiyön lähestyessä, tulivat veljet Fonte Colombosta, ja koko seudun asujat saapuivat kuin virtana kokoontumaan yhteiseen joulunviettoon. Kaikilla oli soihtuja, ja seimen ympärillä seisoivat veljet kynttilöineen. Kallionkolon tienoo oli valoisa kuin kirkkaana päivänä. Sitten seimellä -- kuin alttarilla ikään -- luettiin messu, jona itse jumalallinen lapsi leivän ja viinin muodossa olisi läsnä, kuten Hän ruumiillistuneena ja näkyvänä oli ollut läsnä Betlehemissä

-- Niin, silmänräpäyksen ajan Giovanni Vellita oli näkevinään lapsen todellakin makaavan seimessä, kuitenkin kuin kuolleena tai nukkuvana. Sitten veli Franciscus rakastavin käsivarsin otti lapsen syliinsä ja lapsi heräsi. Hän hymyili Franciscukselle ja taputti pikkuisilla käsillään Franciscuksen partaista poskea ja hänen karheaa vaippaansa. -- Tätä näkyä Giovanni Vellita ei hämmästellyt. Sillä Jeesus oli ollut kuollut tai ainakin unohtunut monissa sydämissã, mutta veli Franciscus oli sanallaan ja hyvällä esimerkillään herättänyt jumalallisen lapsen jälleen elämään heidän piittaamattomissa sydämissään.” - - - -

Kallionkolo johon pyhä Franciscus toteutti ensimmäisen jouluseimen, 
on nyt  kappelin alttarisyvennyksenä Greccion luostarimuseossa. 
Greccion metsässä siis elävät eläimet esittivät kedon eläimiä. Tästä tapahtumasta alkoi seimen leviäminen kristillisissä kodeissa 1300-luvulta alkaen. Levittäjinä toimivat fransiskaanit ja dominikaanit, sekä myöhemmin myös jesuiitat. Vähitellen jouluseimi levisi kaikkialle kristikunnan piirissä, mutta edelleen Roomassa oleva jouluseimi, jonka voi nähdä paavin joulumessun yhteydessä televisiolähetyksissä, on kaikkein tunnetuin. 
Myös Pyhän Henrikin katedraalissa Helsingissä on joka vuosi jouluseimi.
  
Kirjallisuutta:
Johannes Jorgensen: Frans av Assisi. Utgiven av ARTOS Bokförlag, Skellefteå 1987.  
(Sivuilta 196-197 suomentanut Tuulikki Tuuri OFS)
Kaisu Vuolio OblSB: Muuttuva joulu, Helsinki 1977. Kansatieteellinen Arkisto 28.

Kuvat Rietin laakson Fonte Colombosta ja Grecciosta 2013.